Bibelkunnskapsnettet
Bibelkunnskapsnettet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
 All Forums
 Snitz Forums 2000
 Artikler om BKI-Nytt
 ULF EKMANS TEOLOGI
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic Lock Topic Edit Topic Delete Topic New Topic Reply to Topic

Oskar Edin Indergaard
New Member

Norway
59 Posts

Posted - 12/13/2008 :  08:54:37  Show Profile  Edit Topic  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Topic
ULF EKMANS TEOLOGI

I avisa DagenMagazinet stod det en artikkel: ”Enhet begynner i hjertet, ikke i teologi.” Den var skrevet av Tarjei Gilje, og den var en oppsummering av en artikkel som stod i det amerikanske karismatiske tidsskriftet Charisma Magazine den 24-11. Denne artikkelen var både basert på en oppsummering av en del av Ekmans teologi og et intervju med Ekman. Ekman hadde også skrevet et kort svar til artikkelen der han mente, at tidsskriftet ikke hadde gitt en korrekt framstilling av hans teologi.

Jeg kjenner ikke til Ekmans teologi eller hans synspunkter på alle områder, så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vil kommentere en del av de uttalelsene som han selv kom med i artikkelen.
Innledningsvis vil jeg si at det er naturlig at vi forandrer en del av våre teologiske synspunkter over tid. Vi er alle underveis til en dypere forståelse av Den Hellige Skrift og vårt forhold til Den Treenige Gud. Den som står stille i disse forholdene, er fortsatt på ”barnestadiet”. Det er ikke der vi skal være, men vi skal være ”fullkomne” i den kristne læren. (1.Kor.2,6.)
Innledningsvis vil jeg også si: At Guds ord ikke skal tolkes, for det er bare en mening som er rett. At det er flere dybder i Guds ord, det er en annen sak.

Jeg vil kommentere følgende forhold:

1.) Setningen om at ”enheten begynner i hjertet, ikke i teologien”, er en gal vurdering. Det er vennskapet som begynner i hjertet, mens den kristne enheten begynner ikke i relasjon til mennesker, men i relasjon til det som står skrevet i Bibelen. Den teologiske enheten må bygge på Bibelens objektive ord. Dersom vi bygger enheten på det som hjertet sier, så kan vi komme langt bort ifra Bibelens ord. Vi kan ende i den rene subjektivismen.
Profeten Jeremias skrev: ”Svikefullt er hjerte, mer enn noe annet, og ondt er det: Hvem kjenner det” (Jer.17,9.)
Hjertet må korrigeres på Guds ord, og der som det skjer, blir det ikke lenger svikefullt.

2.) Ekman hevder at det ikke er Romerkirken som er ”den store sjøgen” i Åp.17, men at hun finnes i alle menigheter og trosretninger. ”Vi har ingen grunn til å løfte pekefingeren mot katolikkene,” hevder Ekman.
Jeg tror at ”den store skjøgen”, som er beskrevet i Åp.17, er den romersk katolske kirken. Hun er mor til alle de andre og mindre skjøgene. Hun har mange døtre, men det er den romersk katolske kirken som er sentrum i dette skjøgevesenet med sine mage falske læresetninger og doktriner. Ved siden av dette har hun drept millioner av gjenfødte kristne opp gjennom historien.
Selve moren er den romersk katolske kirken, men døtrene vil du finne i større eller mindre grad innenfor de fleste kirkesamfunn.
At vi ikke skal løfte pekefingeren mot den romersk katolske kirken, og det som den står for, er ikke rett. Vi skal derimot konfrontere den med alle de vranglærene som den har. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 3.)
Det er i det hele tatt merkverdig at ikke katolikkene selv vil innrømme dette, men de setter tradisjonen og kirkens dogmer over Bibelens ord. Dette burde også Ekman vite og forstå.

3.) Ekman ser også positivt på dogmet om Marias evige jomfrustand. Til dette er det å si: At en kvinne som har unnfanget og født et barn, er ikke jomfru lenger.

Jeg vil ikke ta opp flere punkter i denne artikkelen, men er villig til å komme tilbake til dette, dersom det blir aktuelt.

Av en eller flere grunner flørter Ekman med den romersk katolske kirken, og han begrunner dette med det forholdet at han ser på enheten som et festningsverk både mot karismatiske utskeielser, som for eksempel Lakeland ”vekkelsen”, islam og den verdsliggjøringen som skjer i Vesten.
Dette er vel og bra dersom kristendommen hadde vært et verdslig system, men det er et åndelig system, der noe er galt og noe er rett. Enhet vil bestandig gå ut over Guds ords sannhet. Enhet innenfor de forskjellige kirkesamfunn bygger bestandig på kompromisser, for oppfatningene vil være forskjellige på hva som er rett eller gal lære.
Nå er det på høy tid at både Ekman og Ekmans mange venner begynner å forstå at det katolske systemet og den katolske læren ikke er det rette grunnlaget for kristen enhet.

Tingvoll den 13-12-08.

Oskar Edin Indergaard.

Previous Topic Topic Next Topic Lock Topic Edit Topic Delete Topic New Topic Reply to Topic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Bibelkunnskapsnettet © BKI Go To Top Of Page