Bibelkunnskapsnettet
Bibelkunnskapsnettet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
 All Forums
 Snitz Forums 2000
 Artikler om BKI-Nytt
 Hva gjorde USA på Balkan?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic Lock Topic Edit Topic Delete Topic New Topic Reply to Topic

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/29/2008 :  17:28:58  Show Profile  Edit Topic  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Topic
Thorvald Stoltenberg vises nå flere ganger på NRK - i en programreklame for NRK - der han sier: Jeg vil aldri tilgi det USA gjorde på Balkan. De forlenget krigen med to år.
Jeg visste ikke om dette? Hvorfor forlenget USA krigen? Jeg har også snakket med serbere om USA's rolle i krigen om Kosovo. De er svært lite begistret for USA's rolle i dette. NOoen som har kommentarer til dette. Jeg skal forsøke å fått sett dette programmet med Stoltenberg. Det er utrolig lite vi vet om hva som skjedde, og som kan skje andre steder i tiden fremover. Eller var det noe USA forsøkte å hindre - som vi skal se positivt på?

Edited by - knutso on 04/29/2008 17:42:48

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  10:22:42  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Thorvald Stoltenberg skal ikvel kl.20.10 på NRK1 snakke om Balkankrigen og det som denne reklamen gjelder der han sier "Kan ikke tilgi USA fordi de forlenget Balkan-krigen med 2 år".

Jeg skal følge med på det. Det går an å se NRK1 og NRK2 fra forsiden av BKI på web-TV.
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  16:01:06  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Jeg så på Thorvald Stoltenberg på NRK2 i kveld. Det var meget interessant. Jeg har en følelse av at AP-politikerne ikke helt forstår hva som skjer i Midt-østen og på Balkan. De nevner mange ting som årsak til krigene og nevner religion som en bisetning.
Men religion er årsak til krigene, etter min mening - ikke sann religion, men en feil oppfatning av den.

Her har jeg noe notater fra programmet:

Høsten 1993 tar Stoltenberg krigsherrene med seg: Alija Izetbegovic; (hvem var det han representerte)), serberne for Slobodan Miloševic (han kjenner vi) og kroatene for Franjo Tudman. Han kommer frem til en fredsavtale. Da ringte bosnierne og sa de måtte trekke seg fordi amerikanerne advarer mot avtalen – og det ble to nye år med krig.

Det var altså svaret på mitt spørsmål. Resultat= 200.000 flere flyktninger og en helt ny avdeling på kirkegården i Sarajevo.

Clinton fortsatte påsidelinjen og heiet inn bosniakkene og kroatene. De ville derfor ikke kompromisse og Clinton mente det var umoralsk å godta fredsavtale med land som er erobret – en oppdeling av bosnia, som gir bosniakkene for lite land. USA støttet dermed muslimene, selv om det var unødvendig.

Det er ganske likt det som skjer på Vestbredden nå. Det er nå en form for fred fordi palestinerne ser liten grunn til å angripe Israel fra Vestbredden. Israel er blitt syndebukken for noe Egypt skulle gjøre, ta seg av sine egne folk i Gaza.Men det er en reell mulighet for fred med Israel.

...gjør Bush noe nå f. eks. ved å trekke tilbake bosetninger, vil palestinerne kreve enda mer, og trekke seg fra videre fredsforhandlinger.

Fordi det er ikke land og bosetninger det dreier seg om, men om å få kontroll over religiøse områder, og for palestinerne - få Jerusalem for seg selv.

Det ligner på situasjonen på Balkan.

Det blri spennede dager.

Edited by - knutso on 04/30/2008 16:04:36
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  16:14:29  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Det er ikke så rart at Stoltenberg ønsket USA skulle gi serberne en omgang juling. Bosniakkene drev vel med kirkebrenning i Bosnia slik som Kosovoalbanerne gjør i Kosovo idag, og at serberne ville hindre dem var jo ikke pent.
Sønnen hans sitter i regjeringen idag og driver med det samme. Å brenne kirker er ikke galt i AP-politikernes øyne. Egentlig helt irrelevant.

Edited by - knutso on 04/30/2008 16:16:04
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  16:19:25  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Jeg har aldri sett på serbere som kommunister. Det må da være et spesielt syn. Jeg ser på dem som religiøse - et lederfolk innen den ortodokse kirke. ser amerikanerne på dem som kommunister?
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  17:09:13  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Det er jo nettopp det som det debatten dreier seg om både på Balkan og i Midt-Østen. Hva er det som er mest verdt: mennesker eller kirker (eller gamle stener - for den saks skyld).

Det er her dagens politikere misforstår. Med en gang de hører om drap på mennesker, angriper de som de tror er årsak til drapene. Men det som ligger under for all elendigheten er islamsk fundamentalisme - en feiltolkning av Koranen.

Det første en muslim fundamentalist gjør når man tror man har fått kontroll over et område som har tilhørt en kristen eller jøde er å brenne opp det vedkommende har kjempet mest for i livet: kirkene og de kristne (eller jødiske) instusjonene. Og de ofrer gjerne livet sitt for det.

Skal dette fortsette videre blir det bare verre og verre. Balkan og Midt-Østen er bare begynnelsen. Islamismen må oppleve en grundig ydmykelse først og så kan vi begynne å hjelpe muslimene.

Som kristne er vår oppgave å hjelpe dem til å lese Bibelen korrekt (og også Koranen)

Edited by - knutso on 04/30/2008 17:11:18
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  17:44:25  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Jeg snakket både med en serber og en bosniakk (eller Kosovoalbaner - tror det var det - eller bosniakk) etter krigen. Serberen fortalte at bosniakkene kom og tok huset hans. Da hadde de serberne som han kjente samlet seg og tatt huset tilbake.
Så kom amerikanerne og da flyktet serberen til Norge. Nå bor han her.Ingenting er løst på Balkan, bortsett fra at muslimene har tatt over Kosovo/Bosnia. Og 200.000 serbere har flyktet, forlatt Serbia (beklager: Balkan), og en mengde døde serbere ligger på kirkegården i Sarajevo.

Edited by - knutso on 04/30/2008 17:46:32
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 04/30/2008 :  17:53:37  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Så vidt jeg forsto Stoltenberg mente USA at serberne satt på for mye dvs. for mange av sine hellige steder i forhold til de som muslimene ønsket å erobre. Og muslimene var sikkert villige til å ofre mange flere mennesker - også av sine egne for å få disse stedene.

Edited by - knutso on 04/30/2008 17:54:14
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 05/01/2008 :  02:48:39  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Nei, jeg godtar ikke det. Men det problemet var løst fordi de 4 topplederne på Balkan var blitt enige om fred. Men så mente USA at muslimene ikke fikk nok land. Dette forsto muslimene og trakk seg fra forhandlingene i påvente av mer (og ønske om mer krig).

Så ble det to år til med krig og en grundig omgang juling på serberne, mens hele verden hatet dem.

Dette ligner på situasjonen i Midt-Østen i dag, hvor man har en mulig fred i sikte.Dersom da ikke USA frister muslimene med mer land (som de har nok av fra før).
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 05/01/2008 :  05:46:15  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Saken dreide seg om hvorfor USA stanset fredsforhandlingene på Balkan. Du kan se programmet ved å trykke på NRK1 omtrent midt på http://bki.no kl.12.06 i dag 1.mai. Jeg skal se på det igjen og repetere.
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 05/02/2008 :  03:21:46  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Den største ydmykelsen muslimene vil kunne oppleve i dag er å miste Omar-moskeen - og al Aqsa-moskeen - ikke ved at israelerne ødelegger den, men ved et overnaturlig inngrep. Det er ingen annen løsning på situasjonen i Midt-Østen. Muslimene må forstå at deres helligdommer ligger øst for Jordan-elven, og at det er deres område i følge Koranen.

I Tyrkia gikk det svært fredelig for seg i forhold til kristendommen. Jeg håper og tror at det kan gå like fredelig for seg i forhold til jødedommen:

Aya Sofia / Haga Sofia (Church of the Divine Wisdom)
The Aya Sofya, known as Haghia Sofia in Greek and also called the Church of the Divine Wisdom, was regarded as the greatest church in Christendom up until the fall of Constantinople to the Turks who converted it to a mosque. It has beautiful fine mosaics and topped by a magnificent dome.
Aya Sofya was not named after a saint, but its name means holy wisdom. It is called Sancta Sophia in Latin. Emperor Justinian (r. 527-65) had the church built as yet another effort to restore the greatness of the Roman Empire, it was completed in 537.
Visitors enter through the main entrance, by the low original steps, the darkness is dispelled by the inner light of 30 million gold tesserae (mosaic tiles).

The dome is supported by 40 massive ribs constructed of special hollow bricks made in Rhodes from a unique light, porous clay, resting on huge pillars concealed in the interior walls. Aya Sofya remained a mosque until 1935, when Atatürk, the father of modern Turkey, proclaimed it a museum. It is slowly being restored and the ancient gold Christian mosaics can once again be seen. One can even see Viking graffiti from the 9th century scratched in the marble. Aya Sofya must be seen to be believed.

Edited by - knutso on 05/02/2008 03:22:37
Go to Top of Page

knutso
Average Member

Norway
578 Posts

Posted - 05/02/2008 :  16:13:52  Show Profile  Edit Reply  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Reply
Når det gjelder Hagia Sofia kan jeg godt svare med en gang. Den ble tatt fra muslimene da Ataturk ønsket et modernistisk ikke-religiøst Tyrkia. Den var et sterkt symbol for muslimene et 'Wakf' på linje med Tempelplassen i Jerusalem.

Tapet føltes enormt for islamistene da etter deres tro, en kirke som engang er erobret for Islam og omgjort til moske ikke kan omgjøres til en kirke igjen. (det var nok derfor Ataturk gjorde museum ut av den. Tyrkia er muslimsk, men tyrkerne er ikke fanatiske mulimer og klarer seg selvfølgelig med den blå moskeen rett over gaten for Hagia Sofia.

Men islamistene kommer ikke over tapet, og dersom de i tillegg taper Tempelplassen i Jerusalem, tvinges de til retrett.

Under pavens siste besøk i Tyrkia ble han anklaget for å forsøke å ta kirken i bruk igjen, og det ble noe opprør ut av det blant islamistene. Skal bli interessant å se om paven ønsker å gjøre noe mer ut av dette.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic Lock Topic Edit Topic Delete Topic New Topic Reply to Topic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Bibelkunnskapsnettet © BKI Go To Top Of Page